Meer over de Davis® methode

Wat is de Davis-methode?
Ontdek de kracht van jouw unieke manier van denken!

Al van jongs af aan leren we onze kinderen om zich op school goed te concentreren. Zeker neuro divergente kinderen worden gestimuleerd om nog beter hun best te doen. Concentratie lijkt vanzelfsprekend, maar hoe leg je eigenlijk uit hoe je je moet focussen/concentreren?
Ron Davis, de grondlegger van deze methode, ontdekte een eenvoudige en doeltreffende manier om je aandacht bewust te sturen: oriëntatie (dus te focussen op een taak).
Deze eenvoudige manier is ook nog eens heel gemakkelijk te leren.

Wat betekent dat?
- Een georiënteerd persoon neemt de wereld helder en consistent waar en kan bewust kiezen waar hij zijn aandacht op richt.
- Een gedesoriënteerd persoon raakt snel afgeleid en ervaart de wereld op een veranderlijke manier. Dit kan leiden tot leesproblemen (zoals bewegende letters bij dyslexie) of een gevoel van onbegrip bij ADHD.
Davis Counseling leert je hoe je je oriëntatie kunt beheersen.
Dit betekent dat je niet langer overgeleverd bent aan desoriëntatie, maar deze juist in je voordeel kunt gebruiken.
Hierdoor verdwijnen belemmeringen en komen je unieke talenten naar voren.

Waarom is de Davis-methode anders?
Veel methoden richten zich op het zichtbare gedrag (zoals moeite met lezen of druk gedrag), maar wij pakken de onzichtbare oorzaak aan: desoriëntatie. Het resultaat? Letters staan stil, lezen wordt moeiteloos en concentratie verbetert.

Iemand die door letters of (reken)symbolen desoriënteert, ontwikkelt dyslexie of dyscalculie. Iemand die door dingen die in het leven gebeuren desoriënteert, kan AD(H)D ontwikkelen.
Omdat de onderliggende oorzaak bij al deze mensen desoriëntatie is, heeft Davis verschillende programma’s ontworpen voor deze verschillende doelgroepen.
Voor al deze programma’s zijn de basisprincipes hetzelfde.

Desoriëntatie is zeker niet iets slechts. Door te desoriënteren kan je problemen snel oplossen, ben je creatief, en kan je heel snel denken en associëren. Dat kan heel handig zijn maar bij sommige taken is het heel onhandig om gedesoriënteerd te zijn, denk maar aan een toets op school, het dictee of een moeilijke taak op je werk.

Ik leer mensen hoe ze zich kunnen oriënteren, wanneer ze dat willen. Ze krijgen een keuze en zijn niet meer overgeleverd aan hun desoriëntatie.
Sterker nog, ze gaan hun desoriëntatie volledig benutten.
Er zijn nog drie belangrijke hoofdonderdelen van het dyslexie-programma:

  • eventuele verwarring op letters verwijderen
  • leesoefeningen
  • beeldloze woorden kleien

De leesoefeningen zijn anders dan standaard dyslexie-trainingen die kinderen nu aangeboden worden. Met weinig oefening gaat het kind in korte tijd grote stappen vooruit.
Beeldloze woorden zijn woorden waar geen beeld bij zit (vergelijk maar eens een woord als ‘vliegtuig’ met een woord als ‘dus’).
Er zijn een heleboel van deze beeldloze woorden in onze Nederlandse taal. 
Dyslectische kinderen struikelen bij het lezen over de trigger woorden. Door ervoor te zorgen dat deze woorden ook een beeld krijgen, zal het kind hier niet meer over struikelen. Hiervoor gebruik ik klei.

Een counseling
Image